Kostråd till gravida och ammande

När man är gravid eller ammar, stiger behovet för energi och näringsämnen. Behovet är dock inte större än, att det kan täckas av en vanlig kost. Dvs. en varierad kost med begränsat mängd fett och socker och rikligt med kolhydratrika matvaror (bröd, potatis, pasta, ris) samt gröntsaker och frukt. Med andra ord bör gravida och ammande som huvudregel äta som alla andra.

Det är dock några enskilda saker, man bör vara uppmärksam på:

  • Kvinnor, som planerar att bli gravida, eller just har blivit det, rekommenderas att få 0,4 milligram folsyra (även kallad folinsyra) via en vitamintablett. 0,4 milligram (mg) är lika med 400 mikrogram (mg). Folsyra nedsätter risken för att föda ett barn med neuralrörsdefekt, som är en sällsynt åkomma, som kan resultera i varierande skador från en betydelselös knotdefekt i ryggmärgen till dödlig hjärnskada.

  • För mycket A-vitamin kan skada fostret. Därför avråder hälsovårdsstyrelsen gravida att äta lever och patéer då lever är mycket rik på A-vitamin. Leverpastej kan man äta. Dessutom bör man inte intaga ett kosttillskott med ett innehåll av A-vitamin, som är högra än det rekommenderade (som är 800 RE). Man kan lugnt ta en vanlig vitamintablett dagligen - och man kan också lugnt äta massor av morötter och andra grönsaker, som har ett högt innehåll av betakaroten. Betakaroten ombildas delvis till A-vitamin i kroppen.

  • När man är gravid, bör man inte dricka alkohol. Alkohol kan ge allvarliga fosterskador, ifall gravida dricker i större mängd. Man vet, att både ett dagligt intag på över ett glas och de få gånger, där man dricker mera än fyra glas, ökar risken för skador på fostret. Man kan inte sätta en gräns, för vilken mängd alkohol, som är skadlig.

  • Gravida bör högst dricka tre koppar kaffe om dagen. Koffein i större mängd kan skada fostret. Andra koffeinhaltiga drycker, te och cola, bör man också begränsa.

  • En vitamintablett (multivitamin-mineraltablett) dagligen under graviditet och amning rekommenderas. Ifall ett blodprov visar, att järnstatus är lågt, bör man ta ett järntillskott på 50-70 mg/dag senast från 20:e graviditetsvecka och resten av graviditeten.

Fisk är sunt, men gravida och ammande bör på grund av högt kvicksilverinnehåll undvika ätt äta större mängder av följande fisk: Tonfisk, rocka, hellefisk, oljefisk (smörmakrill), svärdfisk, sillhaj, gädda, abborre och gös. Det är inte något problem att t.ex. äta tonfisksallad, men gravida och ammande bör undvika de ovannämnda fisken i större portioner, som t.ex. en tonfiskbiff. Alla andra vanliga ädelfiskar kan man lugnt äta, och man bör även se till att äta både feta och magra fisk. Ifall man själv fångar fisken, ska de fångas i olika fiskevatten.

Kundservice

Frakt

Rabat

Artiklar
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Prenumerera         Avanmäl